Aruncati in strada, salvati de biserica

Articol publicat in sectiunea Diaspora, Poveşti româneşti pe data 2 decembrie 2013

Dan Petru Ghindea_preot Liverpool, UK

O familie de romani ne-a povestit cum a ajuns sa traiasca in incertitudine pe strazile din Liverpool, dupa ce au fost exploatati si inselati de conationali, intr-un hotel de lux din cunoscutul port englez. Ei au fost salvati in final, prin bunavointa altor oameni care traiesc cu frica de Dumnezeu, in comunitatea romaneasca din aceeasi localitate.

„Cameriste” la hotel Hilton din Liverpool

C.C. este un roman trecut de 40 de ani care, la inceputul lunii august, s-a hotarat sa se mute in Anglia, impreuna cu sotia sa si baiatul lor in varsta de 11 ani, in speranta unei vieti mai bune. Au parasit in plina vara un Navodari insorit si litoralul Marii Negre si s-au stabilit la Liverpool, vestitul oras port din nord-vestul Tarii Albionului.

Barbatul a venit impreuna cu familia, convins ca mutarea lor va fi una sigura, dupa ce li s-a promis, lui si nevestei sale, locuri de munca la hotelul Hampton by Hilton din vecinatatea aeroportului John Lennon din localitatea britanica. Cei care i-au incurajat sa faca acest pas au fost un cuplu de romani care lucrau deja acolo ca si coordonatori ai echipei care se ocupa cu intretinerea curateniei in camerele hotelului.

Asa au ajuns C.C. si sotia sa „room attendant” (camerist) la Liverpool. Au sosit la Liverpool in 7 august si au inceput lucrul doua zile mai tarziu. Doar ca conditiile de munca si de locuit ce le-au fost puse la dispozitie erau total diferite de cele care le-au fost prezentate telefonic, inainte de a parasi Romania, dupa cum sustine romanul.

„Eram cazati 13 persoane intr-o casa cu 5 camere. Fiecare dintre noi avea de platit chiria cate 175 de lire sterline, excluzand cheltuielile pentru utilitati. Ni s-a spus ca banii ne vor fi retinuti din salariul care ne va fi platit o data pe luna, la sfarsitul fiecarei luni. Stiam din Romania ca voi castiga in jur de 400-500 de lire pe luna, dupa retinerea taxelor de 20% si suportarea costurilor locuintei. In plus, mai aveam de platit, impreuna cu sotia, aproximativ 30 de lire pe luna, abonamentul de autobuz pentru transportul la serviciu.

Am facut «training» primele patru zile si am mai aflat ca o sa lucram in mod normal de la ora 8:00 dimineata si pana dupa-amiaza la orele 3:30, maxim 4:00. Apoi am inceput lucrul efectiv. Echipa noastra facea practic curatenie in toate cele aproximativ 160 de camere ale hotelului, intr-un ritm mediu de circa trei camere pe ora. Problemele au inceput din 22 august, cand cinci romani care munceau cu noi au renuntat, fiind nemultumiti de locul de munca. Si cei doi romani care ne supravegheau au plecat atunci in concediu in Romania. Asa ca ne-am trezit ca am ramas doar patru. Si a urmat o perioada infernala in care eram nevoiti sa muncim de dimineata pana la 9:00 seara uneori, inclusiv sambata si duminica”, ne-a dezvaluit C.C.

Exploatati non-stop

Din 9 august si pana in 27 septembrie, constanteanul C.C. si sotia spune ca au muncit neintrerupt la intretinerea curateniei in hotelul Hampton by Hilton din Liverpool. Nu au avut nici macar o singura zi libera si au luat o singura data salariul, in 21 septembrie, in valoare de 740 de lire sterline, impreuna. Baiatul lor de 11 ani ii astepta zilnic singur, intr-o camera din casa in care cei trei stateau in chirie. Nu s-a inscris la scoala in Marea Britanie pentru ca niciunul dintre parinti nu a avut ragaz sa se ocupe de aceasta problema. „Simteam ca nu mai rezistam fizic, efectiv nu mai faceam fata. Am cerut o zi libera pentru a rezolva cu scoala copilului, dar nu mi s-a dat. Asa ca am refuzat sa ne mai prezentam la serviciu. Era sambata, 28 septembrie. Baiatul nostru se saturase de singuratate si cand a vazut ca vom petrece o zi cu el, avea lacrimi de bucurie in ochi. Ne-am odihnit o zi, iar duminica ne-am intors la treaba. Dar, spre surprinderea noastra, sefii nostri romani care ne-au chemat aici ne-au comunicat ca nu mai au nevoie de noi. Ne-au cerut sa parasim casa”, marturiseste revoltat C.C.

Barbatul spune ca nu aveau unde sa se duca, asa ca si-au prelungit sederea in aceeasi casa pana in 5 octombrie, cand „gazdele” s-au decis sa ii dea afara din locuinta. Atunci au plecat si au mai stat pe la „niste rude” cateva zile, dar a fost doar o solutie de moment. In dimineata de 21 octombrie, C.C. impreuna cu sotia sa si baiatul lor de 11 ani s-au trezit singuri si straini pe strazile din Liverpool…

Prin grija parintelui…

Constanteanul C.C., venit sa munceasca in conditii de legalitate la Liverpool, a trait peste 48 de ore in incertitudine pe strazile orasului, alaturi de sotia sa si copilul lor de 11 ani. Au cautat timp de trei ore un hotel care sa le ofere o camera pentru doar 40 de lire sterline, adica ultimii bani pe care ii mai aveau in buzunar, si aceia imprumutati. „Am gasit cateva hoteluri cu pret convenabil, dar acceptau plati exclusiv cu cardul, iar noi nu detineam un asemenea instrument bancar.”

Cei trei romani au gasit in final o camera pe masura conditiilor precare pe care le puteau satisface la acel moment. Ei au evitat astfel sa petreaca sub cerul liber o noapte ploioasa de la sfarsitul lunii octombrie.

A doua zi, ei au incercat, pe rand, sa-si prezinte situatia disperata la Ambasada Romaniei de la Londra, la primaria locala, la sectia de politie si la biroul de emigrari din localitate sau la centrul de consultanta Citizens Advice Bureau. Au povestit de mai multe ori cum au fost exploatati fara ca sa li se plateasca munca si cum au fost fortati sa ajunga in strada. Nimeni nu le-a putut oferi solutii pana seara urmatoare. Atunci s-au adapostit in autogara din Liverpoool si se pregateau sa petreaca noaptea acolo. La un moment dat, romanii deznadajduiti au fost preluati de doi politisti care, surprinzator, le cunosteau in amanunt situatia. „Ne-au dus la un hotel si ne-au spus ca putem sa ramanem acolo, insa doar pentru o noapte”, a precizat C.C.

Acesta si-a mai amintit cum in dimineata urmatoare au parasit incaperea, el si familia lui, la fel de nesiguri ca si cu o zi inainte. Au petrecut inca o zi pe strazi, pana seara, cand au aflat numarul de telefon al preotului Dan Petru Ghindea de la parohia ortodoxa romana din Liverpool. „A fost salvarea noastra. L-am sunat pe parinte, iar acesta a dat cateva telefoane si imediat a venit un consilier al dansului si ne-a preluat, oferindu-ne o camera. A fost un om deosebit care ne-a ajutat si cu bani si cu mancare… Am stat acolo opt zile, pana am reusit sa ne mutam la o verisoara din apropierea Londrei. Acum muncim ocazional si speram ca dupa 1 ianuarie 2014 sa ne rezolvam situatia cu actele si sa ne refacem viata”, mai spune cu speranta constanteanul C.C.

„Le multumim tuturor celor ne-au ajutat si speram sa ni se faca dreptate… Avem inca de recuperat bani de la hotelul unde am muncit, iar romanii care ne-au exploatat vor trebui sa plateasca…”, concluzioneaza barbatul.

In loc de concluzie

Autoritatile britanice au inceput o investigatie in acest caz, motiv pentru care nu putem dezvalui identitatea victimelor si detalii suplimentare referitoare la cele intamplate, pana la definitivarea cercetarilor.