CONCEDIU? VREAU AFARĂ!

Articol publicat in sectiunea Reportajul săptămânii, Timp liber pe data 14 iulie 2014

Diaspora romaneasca_Concediu. Vreau afara

Adie briza de vacanţă în planurile multor români stabiliţi pe pământ britanic. Începe… dacă nu s-a dat startul deja, perioada de concedii pentru majoritatea, iar zilele libere de la muncă sunt în detaliu planificate. Nu exagerăm când spunem că aproape toţi românii par că au dat uitării vacanţele petrecute pe plaiuri mioritice şi visează să se bronzeze pe nisip alb sau să înoate în ape turcoaz.

Cei mai vrednici dintre ei şi-au cumpărat deja biletele de avion, şi-au făcut rezervare la ferry şi s-au apucat de bagaje. Fie că merg în Spania, Italia sau Croaţia, fie că vor ateriza în insulele Caraibe, concediul de vară este gura de oxigen pe care au aşteptat-o tot anul.

Ce îi determină pe români să renunţe la vacanţele din România, care sunt aşteptările celor care se pregătesc de plecare, dar şi experienţele celor care au păşit deja pe insulele desprinse parcă din Rai, aflaţi în reportajul din acest număr. Şi… dacă încă nu v-aţi ales o destinaţie, încă mai aveţi timp. Ofertele Last Minute sunt peste tot! Important este să aveţi bani puşi deoparte!

Plaiuri mioritice vs. Colţuri exotice

Iulie… august. Sunt lunile pline de planuri, oferte şi vacanţe ale românilor stabiliţi în Marea Britanie. Tocmai de aceea, mulţi privesc cu nerăbdare biletele deja rezervate pentru concediul de vară din acest an. Iar cei care nu ştiu încă pe ce nisip se vor bronza se bazează pe noroc. Mai precis pe promoţiile Last Minute oferite de companiile de turism. Ei sunt românii care nu vor să audă de Mamaia sau de Vama Veche. Într-un cuvânt de Marea Neagră. Preferă o altă mare… sau de ce nu, chiar un ocean. Motivul este simplu! Au pus totul pe hârtie, au adunat şi au scăzut, iar rezultatul? Se cheltuiesc mai mulţi bani într-un concediu în România decât într-o vacanţă frumoasă în Europa. Sau chiar în Caraibe!

Concediu la Marea Mediterană

Sagrada Familia, Las Ramblas, Parcul Guel sau o poză pe Camp Nou. Nu mai este nevoie de altă descriere pentru că Barcelona a devenit, în ultimii ani, destinaţia preferată de români pentru concediile de vară. Şi asta pentru că are tot ce îi trebuie. Plajă, vreme bună, obiective turistice grandioase şi mâncare pe măsură.

Acestea au fost doar câteva dintre motivele care au determinat-o pe Alexandra S., o tânără de 33 de ani din Bucureşti, să renunţe şi anul acesta să îşi petreacă concediul în România.

„Este a doua oară când merg în Barcelona şi abia aştept să ajung, pentru că în urmă cu doi ani, când am mai fost acolo, cele cinci zile de concediu nu au fost suficiente. Au mai rămas multe locuri de vizitat, pe care le voi descoperi… peste o lună. Am ales destinaţia aceasta pentru că îmi doresc să stau câteva zile la plajă, la soare. Aşa cum se ştie, aici în Londra, multă lume duce dorul soarelui şi cred că este nevoie pentru organism ca măcar o săptămână-două pe an să stăm la mare şi la soare. Plus că pe lângă plajă sunt foarte multe locuri superbe de vizitat şi asta transformă concediul în amintiri de neuitat”, ne povesteşte tânăra din Bucureşti.

————————————–

„Acum este foarte uşor să alegi destinaţia preferată de pe glob şi apoi să începi să cauţi oferte. Marile companii aeriene au pachete cu zborul şi cazarea incluse, la preţuri excelente. Plus că există posibilitatea de a rezerva o vacanţă, pentru care se plăteşte în jur de 150 de lire… iar restul banilor se pot achita în tranşe. Sau varianta Last Minute pe care mulţi se bazează. Însă cei care vor să fie siguri că pleacă în vacanţă pot căuta vacanţe pe British Airways Holidays sau pe Easyjet Holidays.”

Alexandra S., 33 de ani, va pleca în vacanţă în Barcelona

Pe lângă toate atracţiile Barcelonei, Alexandra spune că cel mai important motiv pentru care a ales să își petreacă din nou concediul pe malul Mării Mediterane a fost preţul sejurului.

„M-am gândit aşa: dacă merg în vacanţă în România, cheltuiesc foarte mulţi bani: biletele de avion sunt foarte scumpe în această perioadă, cadouri pentru familie, atenţii pentru prieteni, în general o ieşire la un restaurant sau la o cafenea în ţară este poate mai scumpă decât aici. Din experienţele anterioare, cred că se cheltuiește în jur de 1.000 de lire… cu drumuri, bilete, cadouri şi două săptămâni de vacanţă. Aşa că, de ce să dau atât de mulţi bani pe două săptămâni în România, când pot merge 10 zile în Barcelona cu 400 de lire. Bani în care sunt incluse zborul, cazarea şi micul dejun. Plus că serviciile… nu se compară. Aş merge în fiecare an în România, în concediu, pentru că avem o ţară frumoasă, însă păcat de faptul că nu ştim să avem grijă de ea şi ne cam batem joc de frumuseţile ei. Eu am aflat de la o prietenă care a fost în Dubai despre ofertele foarte, foarte bune pe care le are British Airways. Prima dată când am auzit nu mi-a venit să cred… de obicei nu mă uitam nici pentru biletele de avion pentru România pe site-ul lor. Ştiam că sunt foarte scumpi… În 2012, am intrat pe British Airways Holidays şi am descoperit paradisul vacanţelor: Europa, Thailanda, Caraibe, foarte multe destinaţii, foarte multe pachete şi preţuri foarte bune. De atunci doar acolo îmi caut vacanţele. Am fost la Barcelona, la Roma şi la Veneţia… până acum, ne spune Alexandra.

Vacanţe de vis pe British Airways Holidays

British Airways Holidays este site-ul unde vă puteţi găsi vacanţa ideală. Iată câteva dintre ofertele pe care compania aeriană vi le oferă în lunile iulie şi august dacă accesaţi secţiunea Late Holiday Deals:

• Veneţia: zbor şi 3 nopţi la un hotel de trei stele – 179 de lire;
  • Malaga: zbor şi 4 nopţi la un hotel de trei stele – 199 de lire;
  • Mallorca: zbor şi 7 nopţi la un hotel de trei stele – 360 de lire;
  • Barcelona: zbor şi 3 nopţi la un hotel de trei stele – 161 de lire;
  • Roma: zbor şi 3 nopţi la un hotel de trei stele – 143 de lire;
  • Barbados: zbor şi 7 nopţi la un hotel de trei stele – 639 de lire.

Sursa:http://www.britishairways.com/en-gb/offers/late-deals?refevent=sa_la

Varianta All Inclusive

Prima preferinţă pe listele de concediu ale românilor din acest an pare a fi Spania. Laura tocmai ce a cumpărat o vacanţă de 7 zile pentru familia sa, în Mallorca. Chiar dacă plecarea este la sfârşitul lunii august, românca de 54 de ani din Satu Mare se gândeşte deja cum îşi va petrece concediul.

„Nu am un site anume unde caut vacanţe. De obicei fiul meu se ocupă de căutări… ne uităm pe toate site-urile cu vacanţe şi care este mai ieftină… pe aceea o luăm. Anul acesta, de exemplu, vom pleca în Mallorca. Am plătit puţin peste 300 de lire de persoană… totul inclus, 7 zile. În total a fost 970 de lire pentru trei persoane. Ceea ce pentru mine este o ofertă foarte bună. Cu banii aceştia nu putem merge toţi trei în România… la mare, de exemplu. Numai biletele de avion pentru trei persoane dus-întors sunt peste 500 de lire, aşa că nu îmi permit să merg acasă. Cu toate că aş prefera să îmi fac concediile în ţară… dar pentru asta aş avea nevoie de 2.000 de lire… .”

————————————–

„Şi anul trecut am fost în Egipt. La fel am găsit o ofertă foarte bună. Am plătit în jur de 1.400 de lire pentru trei persoane, 7 zile, totul inclus: zbor, transfer de la aeroport la hotel, cazare, mâncare, băutură.  A fost foarte frumos. Nu am cheltuit niciun ban în plus. Doar 10 lire am schimbat pentru că i-a fost răul fiului meu… a băut din toate băuturile de la bar şi a trebuit să luăm medicamente. Dar în rest… nimic. Ne-am plimbat pe plajă, în fiecare seară erau spectacole, mâncare bună. Condiţiile au fost bune… de patru stele, dar arăta ca la două stele… era curăţenie, mobila nu era chiar nouă, dar nu asta este important într-o vacanţă…”

Laura, 54 de ani, va pleca în vacanţă în Mallorca

Concediu în Europa

Familia Cameliei nu şi-a mai petrecut vacanţa în România de mai bine de opt ani. Merg pe principiul… an nou, loc nou. Astfel că se pot mândri că au văzut aproape tot ce era de văzut în Europa. Iarna merg la schi, fie în Franţa, fie în Austria, fie în Elveţia, iar vara… undeva la mare. Timp de o lună de zile se despart de vremea capricioasă din Londra şi stau cu toţii… cu burta la soare. Anul acesta, se vor bronza în Croaţia, la Dubrovnik.

„Nu cred că aş mai vrea să merg în România în concediu. Am avut în urmă cu opt ani de zile o experienţă foarte neplăcută şi de atunci mergem în ţară doar să ne vedem familia. Vacanţele le petrecem departe… pentru că nu sunt condiţii în România. Am fost la mare în 2008 cu rulota şi am parcat într-un camping special de rulote… doar că la câţiva metri de maşina noastră, cel care avea grijă de locul acela creştea şi păsări… a fost cumplit. Vă daţi seama ce miros era acolo, de la păsări la aproape 40 de grade. A fost groaznic! Şi de atunci nu am mai pus piciorul la… Marea Neagră. Am fost, în schimb, în Spania, în Italia, în Franţa, pe Coasta de Azur. Diferenţa este de la cer la pământ. Fiecare maşină, fiecare rulotă are locul ei de parcare, cu priză pentru curent, cu duşuri curate, cu piscină în camping, cu bucătărie. Intrarea se face pe bază de cartelă. Am întâlnit oameni de peste tot din Europa acolo… De obicei noi plecăm câte trei săptămâni sau o lună de zile. Ne rezervăm ferry de la Dover la Calais şi plătim camping-ul. Asta înseamnă ca şi cheltuială în jur de 850 de lire, pentru patru persoane timp de trei săptămâni. Atât am plătit şi în Spania, dar şi în Italia. La care se adaugă motorina şi autobenzile… în jur de 800 de lire. Noi cumpărăm toată mâncarea de la supermarketuri, în jur de 400 de lire. De obicei cheltuim 2.500 de lire, patru persoane, timp de trei săptămâni într-o vacanţă cu rulota la mare… în Europa”, ne spune Camelia.

————————————–

„Anul acesta vom merge în Croaţia, undeva aproape de Dubrovnik. Nu am plătit încă pentru camping, dar ne-am făcut rezervare la ferry şi plecăm pe 25 iulie. O zi într-un camping variază de la 25 de euro până la 50 sau chiar mai mult. În banii aceştia intră locul de parcare atât pentru maşină, cât şi pentru rulotă, acces la duşuri, la piscină, la bucătărie, la maşinile de spălat. Schimbăm 800 de lire în euro şi în rest ne bazăm pe credit card. Pentru o familie cu patru persoane 2.500 de lire pentru o vacanţă de trei săptămâni nu este mult. Dacă aş merge cu avionul în România, 1.000 de lire aş da numai pe bilete… deci nu se merită.”

Camelia, 42 de ani, va pleca în vacanţă în Croaţia

7 zile în Caraibe

Şi Ioana şi-a văzut visul cu ochii în urmă cu un an, când a plătit pentru o vacanţă de 7 zile în paradisul apelor cristaline şi a nisipului alb din Caraibe doar 600 de lire. Zbor şi cazare.

„Oferta am găsit-o anul trecut în vară pe site-ul celor de la British Airways Holidays. Îmi doream demult să plec împreună cu prietenul meu undeva… într-un loc exotic. Oscilam între Thailanda şi Republica Dominica. Cei de la Thomson Holiday aveau oferte atunci pentru aceste două destinaţii. Însă… în 10 minute m-am hotărât şi am luat-o pe cea de la British. 7 zile, zbor şi cazare în Barbados, 600 de lire”, ne spune tânăra de 29 de ani.

————————————–

„Pentru că am avut doar zborul şi cazarea plătite, am mâncat pe la buticuri locale, cu mâncare locală, care nu era foarte scumpă. În schimb, la supermarketuri, totul era foarte scump pentru că era importat din America. Transportul este foarte ieftin…1 dolar barbedian o călătorie şi folosesc dube albe. Au foarte puţine autobuze de stat care se strică foarte repede… chiar ne-am nimerit într-un unul care s-a stricat în mijlocul drumului. Oamenii sunt de treabă, primitori, dar trebuie să ai grijă pe unde umbli, pentru că atunci când am fost noi au fost împuşcați doi britanici. Asta nu înseamnă că nu poţi ieşi pe stradă. Trebuie să ştii că nu e bine umbli noaptea prin locuri ciudate sau prin capitală. Plajele sunt un paradis şi sunt publice, nu private, deci îţi poți alege plaja unde vrei să stai la soare.”