HRISTOS A INVIAT (IN UK)

Articol publicat in sectiunea Reportajul săptămânii pe data 5 mai 2013

Diaspora romaneasca_Hristos a Inviat (in UK)1

 

Amintiri din Romania…

 

„Pastele cel mai frumos l-am petrecut demult, in Romania”, asa spun cei mai multi romani din Marea Britanie, cand sunt provocati sa rememoreze un moment deosebit legat de cea mai mare sarbatoare a crestinatatii.

 

Atunci si acum…

Aurelian Cristescu are 55 de ani si lucreaza in constructii. A trait la Londra numai trei primaveri si in fiecare an a incercat sa se bucure de Sarbatoarea Pascala asa cum era obisnuit in Romania. El recunoaste ca nu a reusit sa readuca in capitala Marii Britanii farmecul Pastelui petrecut in copilarie, intr-un sat oltenesc, in urma cu mult timp…

„Intotdeauna prezentul pe care il traim este ancorat in trecut; sau cel putin asa se intampla in cazul meu”, si-a inceput Aurelian marturisirea, cand l-am rugat sa ne impartaseasca cateva din amintirile sale. Barbatul este crestin ortodox si provine dintr-o familie cu sase copii.

„Aici, in Anglia, cand ma gandesc la sarbatoarea Pastelui, incerc sa readuc in minte nostalgia copilariei. Nu mai putem sa retraim acele momente… Din pacate, in prezent, Sarbatoarea Pascala a suferit si ea modernizari, iar acum, totul s-a schimbat. Parca nici mancarea nu mai are acelasi gust… Ceea ce conteaza, insa, in tot acest moment deosebit si atat de mult asteptat este credinta…”, continua Aurelian, ganditor.

„Asa am invatat noi ca si copii, de la parintii mei care traiau intr-un sat din Oltenia. Atunci, demult, chiar daca posibilitatile financiare nu se comparau cu cele de astazi, Pastele era o adevarata bucurie. Toti oamenii asteptau Ziua Invierii. Lumea era obisnuita sa respecte tot postul, atat din punct de vedere alimentar, prin retinerea de la mancare, cat si spiritual. Eram invatati de mici in familie, dar si la scoala, ca in Saptamana Mare trebuie sa ne iertam unii pe altii, sa fim mai buni si mai milostivi.

Spre deosebire de acea perioada, acum s-a redus totul la bucuria culinara a sarbatorii. Tinerii de azi, daca sunt intrebati despre cum au petrecut Pastele, incep sa se laude cu fotografii in care se vad mese intinse sau poze facute la cate un gratar. Altii isi arata telefoanele mobile noi ori chiar masini si alte prostii, tatuaje si mai stiu eu ce…”, continua romanul cu dezamagire.

 

Pastele de demult…

Aurelian Cristescu este convins ca Pastele de pe vremea copilariei sale era mai frumos… El a incercat sa ne convinga ca asa stau lucrurile, povestind cum se pregatea lumea din satul parintilor sai pentru Sarbatoarea Invierii Domnului

„In primul rand, toata Saptamana Mare, popa facea spovedanii. Chiar si cei care nu se puteau deplasa se spovedeau. Preotul isi facea astfel programul incat in fiecare seara mergea el la casele unde stia ca sunt oameni in suferinta, care nu pot merge, dar care vor sa isi spuna pacatele…

Apoi, in Joia Mare, satenii faceau focuri cu credinta in alungarea spiritelor sau a Ielelor, cum se spunea atunci. Iar acest moment necesita o anumita pregatire, inclusiv din partea noastra a copiilor. Noua ne revenea sarcina de a aduce vreascuri uscate, care sa arda. Eram pusi sa culegem mai ales niste ierburi inalte cam de un metru, cu flori albe. Acelea erau foarte bune pentru foc. Dupa ce se aprindea focul, veneau fete mari, de 12-13 ani cu galeti cu apa, pe care noi baietii le aruncam spre ele. Era practic toata familia in jurul focului… Noi copiii ne jucam, in timp ce adultii stateau de vorba si ne supravegheau”, isi aminteste cu placere barbatul.

Aurelian ne-a mai povestit cum Vinerea Mare era ziua in care toata lumea gatea bunatati pentru masa de Paste. Atunci se faceau cozonacii si se vopseau ouale. Femeile foloseau doar culoarea rosie, nu se vopseau ouale in alte culori. Se spunea ca rosul simbolizeaza sangele Domnului Isus Hristos.

„Iar in seara de sambata, toti ne pregateam pentru Slujba de Inviere. Mergeam la biserica la miezul noptii intreaga familie. De la copii pana la bunici. Si dupa slujba purtam cu totii lumanarile aprinse, cu lumina primita de la preot, pana acasa. Imi amintesc ca nu intram in casa pana nu puneam in pragul usii manunchiuri de iarba, pentru ca se spunea ca asa e bine, cand intri in casa sa calci pe verde, semn de primavara. Noi, copiii, aveam buzunarele pline de oua, pe care incepeam sa le ciocnim intre noi imediat dupa ce s-a terminat slujba. Si odata ajunsi acasa, mai exista obiceiul, de a lasa usa de la intrare deschisa. Si asa procedau toti satenii…”, mai spune Aurelian

———————————

„Cel mai frumos Paste a fost dupa ce m-am casatorit si am ajuns sa sarbatoresc Invierea Domnului in noua mea familie. Mi se nascuse deja prima fata, din cele trei pe care le-am avut. Si ne-am dus cu sotia mea si cu fetita la biserica. Traiam atunci la oras, plecasem de la tara, din casa parintilor. Eram tanar, aveam serviciu bun si o familie frumoasa. M-am simtit foarte fericit atunci si in urmatorii cativa ani, cand fetițele mele erau mici si ne bucuram in familie de spiritul sarbatorii.”

Aurelian Cristescu, constructor, 55 de ani

———————————

 

 

Printre straini

 

Pastele celebrat de romani in Marea Britanie este doar o „sarbatoare diluata”, apreciaza Aurelian Cristescu, un oltean care a ajuns sa munceasca in constructii la Londra in 2010, cand avea peste 50 de ani.

„In primul an petrecut in Marea Britanie am petrecut Pastele acasa, fiindca nu prea stiam cum sta treaba… Urmatorii doi ani am participat la Slujba de Inviere la o biserica greaca din zona Eastham. Acolo slujba este tinuta in paralel de doi preoti, unul roman si unul grec. Si enoriasii sunt amestecati, greci si romani, laolalta. Fiecare parte a slujbei este rostita alternativ in romana si greaca.

Asa ca sarbatoresc cum se poate. Lucrez la o firma a unor polonezi carora le-am spus ca sarbatoresc Pastele si imi iau cate o zi libera in fiecare an, luni dupa Duminica Invierii. Masa de Paste o pregatim ca si in Romania, cu carne de miel, drob, oua rosii si cozonaci. Reusim sa ne adaptam, mai ales ca preturile la alimente nu sunt mari. Totusi, nu se compara cu obiceiurile romanesti…”, insista Aurelian.

In Anglia, fiecare etnie are propriile ei sarbatori diferite si in consecinta, semnificatiile lor se pierd si ajung sa fie exploatate comercial. „Totul se transforma in business… Asa se face ca daca vrei sa cumperi icoane crestine, trebuie sa apelezi la comerciantii chinezi. Iar carnea de miel o iei de la macelari arabi, care au aflat ca urmeaza Pastele crestin ortodox si se aprovizioneaza suplimentar, special pentru aceasta zi”, a mai observat olteanul.

Pastele romanesc din Marea Britanie este totusi mai sarac decat cel din tara natala pentru ca este o sarbatoare izolata. „Lipsa familiei constituie cea mai importanta diferenta pentru Sarbatoarea Pascala tinuta in strainatate. Nu conteaza atat de mult cat de bogata este masa, cat conteaza spiritul de bucurie si tihna. Aici sarbatoarea se dilueaza, nici nu se simte, pentru ca nu toata lumea petrece Pastele in acelasi timp. In satele romanesti, Pastele este insotit de veselie generala, pentru ca toti au aceeasi credinta si aceleasi obiceiuri. Aici, stai in casa cu straini si chiar daca ceilalti iti respecta sarbatoarea, ei nu impart cu tine aceasta traire. Eu, de exemplu, daca stau cu musulmani, nici macar nu pot sa le ofer un pahar de vin si sa inchinam prieteneste, pentru ca ei nu beau…

Asta e… Dar parca viata simpla de la sat pe care am dus-o in copilarie, chiar daca era grea, era mai frumoasa si mai sanatoasa”, conchide, cu regret in glas, Aurelian Cristescu.

 

 

Dincolo de sarbatoarea culinara…

 

Dimensiunea culinara a Sarbatorilor Pascale este mult mai putin importanta decat semnificatia spirituala a acestora, crede Daniel, un tanar roman care traieste de sapte ani in Marea Britanie. Pentru el, bucuria Invierii a fost intotdeauna una izvorata din credinta. El a absolvit in Romania un seminar teologic si a facut acolo studii universitare in acelasi domeniu. Si a venit in Regatul Unit pentru un master in teologie. In cazul sau, Pastele romanesc in Marea Britanie pare golit de orice semnificatie…

„Toate sarbatorile de Paste traite in Romania de care imi amintesc aveau acelasi parcurs tipic. Era mai intai postul si spoveditul pe care il pregateam foarte intens. Ma deconectam de tot ceea ce inseamna cotidian. Pregatirea aceasta a fost intotdeauna o experienta importanta, sacra in viata mea.

Apoi imi amintesc de vopsitul oualor cu frunza de ceapa. Era cred o experienta comuna si pentru ca am trait la oras. Dupa Vinerea Mare, cand in biserici era o atmosfera de doliu autentic, venea duminica in care simti cu adevarat bucuria Invierii. Era slujba de la miezul noptii, cu lumanari in mana si impartirea Luminii Invierii… Cantam in cor pe atunci si stateam la balcon si-mi placea sa vad razele de lumina imprastiate de lumanari, in intunericul incaperii. Si ma impartaseam intotdeauna in Duminica Pastelui, cand ma simteam foarte afectat, pentru ca aveam impresia ca toata biserica participa la acest moment. In studentie cantam in biserica si Saptamana Mare era un adevarat maraton liturgic, cu program continuu de vineri pana luni si de altfel, toata Saptamana Luminata”, isi aminteste Daniel, precizand ca, pentru el, aceasta experienta pur bisericeasca este irepetabila, aici, in Regatul Unit.

„In Anglia nu mai am experienta colectiva a Pastelui, pentru ca nu mai am impresia ca toata lumea merge la biserica si fiindca nu e implicata toata comunitatea. Acum, Pastele a devenit ceva izolat, doar o alternativa de viata… In primul an petrecut in aceasta tara, cat timp am studiat, am gasit cu greu o biserica crestin ortodox romaneasca. Atunci am avut sentimentul ca sunt din nou «acasa», pentru ca ne-am adunat 200 de oameni, toti romani.

In rest, sarbatoarea s-a schimbat, de cand am venit in Anglia. Acum nu mai investesc nici macar in traditii, in oua si cozonac… Cumpar cele mai multe produse de-a gata si raman doar cu experienta religioasa, mult mai putin intensa, insa”, mai spune Daniel.

———————————

Programul slujbelor la Parohia Sf. Gheorghe,

Biserica din Fleet Street

 

Slujbe in Saptamana Patimilor (29 aprilie – 4 mai 2013)

Joi: Sf. Liturghie 8:00-11:00; Denia (12 Evanghelii) 18:00-21:00

Vineri: Vecernia & Prohodul Domnului 17:30-23:30

Sambata: Sf. Liturghie 10:00-12:00

Slujba Invierii 23:30-03:30

 

Slujbe in Saptamana Luminata (5 mai – 11 mai 2013)

Duminica: Vecernia Invierii („Invierea a doua”) 12:00-13:00

Luni: Slujba (a doua zi de Paste) 9:00-12:00

Marți: Slujba (a treia zi de Paste) 8:00-11:00

Vineri: Slujba de „Izvorul Tamaduirii” 8:00-11:00

———————————

 

Pagina 2 din 2:Pagina precedentă

Autor articol: Marcel Istrate

Comentarii

Spune-ti si tu parerea!