IMPOTRIVA DAILY MAIL

Articol publicat in sectiunea Reportajul săptămânii, UK, despre români pe data 17 februarie 2014

Diaspora Romaneasca_Impotriva Daily Mail

Tabloidul Daily Mail a fost reclamat la Press Complaints Comission (PCC), organismul de auto-reglementare si bune practici privind activitatea jurnalistilor din Marea Britanie, pentru un articol mincinos despre romani si bulgari. Acesta a aparut in paginile ziarului in ultima zi a anului trecut si „fabrica” fara temei o falsa invazie romano-bulgara care, in realitate, nu a ajuns pe taramurile Regatului Unit niciodata.

Textul a fost analizat in detaliu de doi jurnalisti, un britanic si o romanca. Cei doi au verificat toate declaratiile si afirmatiile continute in articol si au stat de vorba cu sursele citate. A rezultat un fals care acoperea 60% din cele aproape 900 de cuvinte redactate de jurnalistii tabloidului.

Asa ca cei doi „investigatori” de presa au formulat o plangere oficiala catre PCC, organism care a declansat o ancheta impotriva tabloidului Daily Mail. Inainte de a demara aceasta initiativa, autorii reclamatiei au solicitat conducerii ziarului scuze publice.

Nu le-au primit, desi acestea erau asteptate de intreaga comunitate romaneasca din Marea Britanie, pentru cele aproape 800 de articole adeseori defaimatoare scrise despre romani si publicate in Daily Mail in ultimii 17 ani, ce pot fi oricand consultate, in arhiva online a publicatiei…

 

 

Un articol fals „de la cap la coada”…

Tabloidul Daily Mail a fost reclamat la Press Complaints Comission, organismul de autoreglementare si bune practici privind activitatea jurnalistilor din Marea Britanie, pentru un articol referitor la romani si bulgari publicat in 31 decembrie 2013.

Plangerea a fost formulata oficial in 20 ianuarie de jurnalistul britanic Jon Danzing impreuna cu Alina Matis, de la cotidianul romanesc Gandul. Cei doi au prezentat dovezi conform carora textul articolului este plin de informatii false si tendentioase despre „invazia” romanilor si bulgarilor in Regatul Unit.

„29 de milioane de romani si bulgari au acum dreptul de a munci in Regatul Unit”, a anuntat in mod repetat, de-a lungul anului trecut, Daily Mail, cea mai citita publicatie online din Marea Britanie. Iar in ultima zi din 2013, ziarul relata cum un numar mare de romani si bulgari se indreapta spre Regatul Unit in 1 ianuarie, pentru a profita de eliminarea restrictiilor impuse pe piata muncii pentru cetatenii celor doua state est-europene.

 

Invadatorii…

Articolul „Sold out! Avioane si autocare pline cu romani si bulgari se indreapta spre Marea Britanie”, publicat in Daily Mail in 31 decembrie, sustinea ca toate biletele de calatorie cu avionul sau autocarul din Romania spre regat, pentru primele zile ale acestui an, fusesera vandute.

O companie aeriana si-a dublat numarul de zboruri pentru a face fata cererii, iar alta a pus in vanzare bilete de avion pe relatia Romania-Marea Britanie cu 3.000 de lire sterline, au mai pretins jurnalistii publicatiei.

Editia din ziua de Anul Nou a tabloidului informa cititorii si ca toate autocarele care aveau programate plecari din capitala bulgara Sofia spre Londra, in prima saptamana din ianuarie, nu mai puneau in vanzare bilete de calatorie, fiindca locurile disponibile erau ocupate; si ca o situatie similara s-a inregistrat in cazul zborurile low-cost cu avionul dinspre Romania. Un bilet de avion pana la Londra a ajuns sa coste 300 de lire sterline la compania Wizz Air, ca urmare a cererilor numeroase, precizau jurnalistii publicatiei.

 

Un „scenariu” complet fals

Felul in care Daily Mail „a inscenat” o „invazie” romano-bulgara in Regatul Unit l-a contrariat pe jurnalistul britanic Jon Danzing, autor a numeroase articole specializate pe domeniile sanatatii, drepturilor omului si Uniunii Europene.

„Am postat trei articole pe blog in care precizam ca avioanele si autocarele ce plecau din Romania si Bulgaria nu erau deloc pline; ba chiar se mai gaseau bilete la preturi rezonabile, daca vreun roman se hotara brusc sa ia drumul Marii Britanii, in primele zile din ianuarie. Nici cei de la Wizz Air nu dublasera costul unei calatorii. In realitate, numarul solicitarilor pentru un drum cu autocarul ori cu avionul era comparabil cu cel inregistrat in urma cu un an, in timp ce o importanta companie ce ofera servicii de transport persoane din Bulgaria a sustinut ca avea mai putine cereri decat in urma cu 12 luni”, relateaza Jon Danzing pe website-ul organizatiei pro-europene britishinfluence.org.

 

Scrisoare catre Daily Mail

Jurnalistul britanic Jon Danzing a trimis o scrisoare editorului Paul Dacre, cel ce conduce activitatea Daily Mail, in care reprosa ca articolul despre romani si bulgari este lipsit de acuratete si tendentios. El cerea conducerii tabloidului sa publice negresit o erata, in care sa faca anumite corectii si sa prezinte scuze publice din partea publicatiei…

„Articolul «Sold out! Avioane si autocare pline cu romani si bulgari se indreapta spre Marea Britanie», publicat in Daily Mail, acrediteaza falsa idee a unei «invazii romane-bulgare». Din text reiese ca acestia nu vin in regat cu gandul de a munci, ci mai ales pentru a obtine beneficii sociale de la statul britanic. In plus, exista companii dispuse sa ii sfatuiasca pe acesti oameni cum sa procedeze pentru a eluda legislatia din aceasta tara, se sustine in articolul mentionat. De asemenea, numerosi romani si bulgari aflati in regat ar fi postat pe forumurile online intrebari, interesandu-se cum se pot obtine ajutoare sociale in aceasta tara”, le-a scris Danzing celor de la Daily Mail, subliniind ca informatiile publicate nu sunt conforme cu realitatea.

 

 

13 „capete de acuzare”

 

uk_daily mail1

Cele mai multe informatii continute in articolul publicat de Daily Mail in 31 decembrie sunt false. Asa a reiesit dintr-o investigatie initiata de jurnalistul britanic Jon Danzing si romanca Alina Matis, jurnalist specializat in stiri externe la cotidianul Gandul.

„Impreuna, ne-am hotarat sa verificam veridicitatea informatiilor expuse in 980 de cuvinte in cadrul articolului in care Daily Mail sustinea ca autobuzele si autocarele care pleaca din Romania si Bulgaria spre Regatul Unit sunt arhipline”, a povestit Jon Danzing pe website-ul organizatiei pro-europene britishinfluence.org. Au rezultat 13 „capete de acuzare” formulate de cei doi la adresa popularului tabloid britanic.

Prezentam succint mai jos rezultatele investigatiei:

 

Informatii false…

  • Wizz Air si-ar fi dublat numarul de zboruri ca sa faca fata cererilor venite din partea publicului calator. – Aceasta afirmatie este respinsa categoric de catre reprezentantii companiei de zbor low-cost. Ei au precizat ca numarul de zboruri va creste doar cu 30%, insa numai din vara acestui an. Si informatia ca pretul unui bilet de zbor ar fi fost de 300 lire sterline a fost falsa. Oricine putea sa isi cumpere un astfel de tichet in ziua de Anul Nou pentru ziua urmatoare cu doar £158.
  • Ar fi existat bilete de avion cu pretul de 3.000 de lire sterline. – Aceste zboruri erau oferite de compania Alitalia, dar nu erau direct pe ruta Bucuresti-Londra, facand escala la Roma.
  • Nu mai era niciun loc in autocarele care pleaca din Sofia spre capitala Regatului Unit pana in 9 ianuarie. – „Eu mi-am cumparat fara probleme un astfel de bilet pentru data de 3 ianuarie”, precizeaza jurnalistul britanic.
  • Bulgarii si romanii se pregateau in ultima zi din 2013 sa vina in Regatul Unit pentru a profita de pe urma eliminarii restrictiilor impuse pentru ei, pe piata muncii britanice, in ultimii sapte ani, arata articolul din Daily Mail. Afirmatia insinueaza ca oamenii care au calatorit dinspre Romania si Bulgaria spre Marea Britanie in primele zile din 2014 au facut-o expres pentru a obtine avantajele datorate liberalizarii pietei muncii. Ulterior, reprezentantii departamentului juridic din cadrul redactiei au sustinut ca in cadrul articolului nu se face o asociere explicita in acest sens.
  • La data de 1 ianuarie 2014, odata cu eliminarea restrictiilor impuse „in 2005” pe piata muncii pentru romani si bulgari, 29 milioane de persoane din cele doua tari est-europene vor obtine dreptul de a lucra neingradit in Marea Britanie, conform Daily Mail. Si aceasta generalizare este falsa, avand in vedere ca in Romania traiesc in prezent 3,5 milioane de copii care nu au implinit inca 15 ani, iar in Bulgaria alte 1,2 milioane de minori. Rezulta ca, in total, 4,5 milioane din locuitorii celor doua tari nu se vor bucura de liberalizarea pietei muncii in statele UE. In plus, textul mai contine o eroare. Perioada de aplicare a masurilor tranzitorii pentru cetatenii Romaniei si Bulgariei a inceput la 1 ianuarie 2007, cand cele doua state au fost admise in Uniunea Europeana; nicidecum in 2005.

 

Declaratii inventate…

  • Aleksandra Dzonghova, proprietara unei agentii de recrutare personal din Sofia, ar fi declarat pentru Daily Mail ca stie alte companii de acelasi profil prin intermediul carora bulgarii ajung in Marea Britanie, insa nu pentru a munci, ci pentru a trai de pe urma beneficiilor sociale. Cand investigatorii au verificat adevarul acestei declaratii, bulgaroaica le-a spus ca nimeni de la Daily Mail nu a cautat-o pentru a-i solicita declaratii in ultimul timp si, ca atare, nu a stat de vorba cu niciun reprezentant al tabloidului.
  • Daily Mail citeaza o declaratie facuta de un reprezentant al companiei Priority Point, conform careia o romanca, mama a doi copii, poate primi alocatia „Child Benefit” pentru cei mici fara a fi stabilita cu forme legale in Marea Britanie. Cristina Haicu, proprietara firmei cu sediul in Londra, neaga ca ar fi fost contactata de cei de la Daily Mail si spune ca nici colaboratorii ei nu au dat astfel de declaratii.
  • Bulgaroaica Svetlanka Beaucheva ar fi declarat, in numele unei companii de transport din Sofia, ca s-au vandut anticipat toate biletele de calatorie spre Londra pana in 9 ianuarie. Persoana nominalizata in articolul din Daily Mail se pare ca nici nu exista. Nimeni cu acest nume nu a putut fi identificat printre reprezentantii companiilor de transport din capitala bulgara.
  • Firma Balkan Horn, care ofera servicii de transport de persoane spre Marea Britanie, nu mai avea locuri disponibile pe aceasta ruta. Cei de la Balkan Horn sustin, de asemenea, ca n-au vorbit cu jurnalistii britanici si ca au avut suficiente locuri libere in autocare, pentru ca cererea a fost mai mica decat in urma cu un an. Reprezentantii Daily Mail s-au aparat afirmand ca nu si-au prezentat identitatea cand au vorbit cu cei de la Balkan Horn, fiindca acestia nu voiau sa stea de vorba cu mass-media. Argumentul lor este infirmat de Alina Matis de la Gandul, ca si de jurnalistul britanic Jon Danzing. Cei doi subliniaza ca au discutat de mai multe ori cu membrii din conducerea companiei din Bulgaria si ca acestia au fost cat se poate de deschisi si cooperanti.

 

Cuvinte rastalmacite…

  • Managerul de la firma Karats Eurolines ar fi declarat ca pretul calatoriilor spre Marea Britanie a crescut foarte mult ca urmare a cererii masive. Reprezentantii companiei sustin nu numai ca nu isi amintesc sa fi fost cautati de jurnalistii de la Daily Mail, dar ca firma pe care o reprezinta nici macar nu opereaza transport de persoane spre Regatul Unit.
  • Presedintele Consiliului Judetean Dolj, Ion Prioteasa, a aparut in articolul din Daily Mail dupa ce ar fi declarat ca se asteapta ca aproximativ 70.000 de persoane sa zboare de pe aeroportul din Craiova spre Regatul Unit. Politicianul roman a negat cuvintele citate cand a fost confruntat cu afirmatia sa desprinsa din paginile tabloidului. El a precizat ca desi a avansat o asemenea cifra si a spus ca probabil numarul romanilor care vor pleca in zbor de la aeroportul craiovean se va dubla in 2014, se referea la toate zborurile programate de la Craiova, nu doar la ruta spre Londra. Afirmatia a fost facuta intr-un discurs public tinut in luna octombrie a anului trecut, iar cei de la Daily Mail au preluat-o rastalmacind-o, mai sustine Prioteasa.
  • Articolul din Daily Mail a pretins ca numeroase mesaje, care au fost postate de romani si bulgari pe internet, solicitau informatii despre posibilitatea obtinerii de beneficii sociale in Regatul Unit. Initiatorii investigatiei au gasit un singur astfel de anunt si ii acuza pe reprezentantii tabloidului ca nu au mentionat website-ul pe care au fost postate respectivele solicitari, nici dupa ce li s-a cerut expres acest lucru.
  • Exista companii care ii sfatuiesc pe romanii din Marea Britanie cum sa evite platile catre administratia financiara sau cum sa obtina beneficii sociale, reiese din textul articolului analizat. Daily Mail a refuzat sa dezvaluie numele firmelor la care a facut referire. In plus, „din 141.000 de romani si bulgari care traiesc in regat, doar 1.700 de romani primeau beneficii, conform statisticilor oficiale ale guvernului de la Londra”, preciza Alina Matis de la cotidianul Gandul.

 

———————————

In loc de concluzie

„Pentru cele 13 motive expuse mai sus, am inaintat in 20 ianuarie o plangere oficiala catre Press Complaints Comission in legatura cu articolul din Daily Mail. Acesta contine grave incalcari ale codului deontologic al jurnalistilor aflat in vigoare in Marea Britanie.”

John Danzing, fost jurnalist de investigatie la BBC, actualmente detinatorul unor premii importante in domeniul jurnalismului medical

———————————

Pagina 1 din 2:Pagina următoare

Autor articol: Marcel Istrate
Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comentarii

O parere la “IMPOTRIVA DAILY MAIL”

  1. Lonnya Spune:

    O actiune demna de stima si lauda tuturor romanilor de oriunde s-ar afla ei…Multumesc,in numele meu,dar si al celor ce imi impartasesc sentimentele. MULTUMESC!

Spune-ti si tu parerea!