Navetistul londonez

Articol publicat in sectiunea Poveşti româneşti, Transport pe data 15 martie 2016

uk_metrou_navetisti

A trăi şi a lucra în metropola britanică sunt două lucruri care nu prea pot exista fără un al treilea: naveta. Cazurile în care drumul spre lucru nu durează mai mult de jumătate de oră sunt rare, iar cei care sunt în situaţia aceasta sunt „privilegiaţi”. Marea majoritate a muncitorilor din Londra trebuie să aloce o oră, două, trei, patru pe zi pentru drumul spre şi de la locul de muncă. Pentru cei care nu conduc maşina, aceste ore vor fi petrecute în reţeaua de transport în comun, unde acest timp poate lua două forme: timp pierdut sau timp liber.

Cum îşi petrec londonezii timpul petrecut în metrou, autobuz, tren, tramvai? Au învăţat că aceste ore sunt preţioase când presupun efectuarea zilnică a traseului. Pentru ei, naveta a devenit un lucru anexat muncii şi au învăţat că timpul aparent „de pierdut” poate fi fructificat în multe, multe feluri.

Astfel, fiecare „commuter”, cum spun britanicii, şi-a găsit metoda preferată de a petrece timpul în transportul în comun. Rareori poţi găsi cu privirea, într-un vagon de la ora de vârf, pe cineva care nu are o preocupare. Citirea ziarului este una din cele mai simple şi mai întâlnite obiceiuri în trenuri şi metrouri. Londonezii au două cotidiene la dispoziţie, unul dimineaţa, unul seara, care sunt dedicate în mod expres navetiştilor. „Evening Standard” şi „Metro” se împart gratuit în reţeaua de transport şi sunt unele din cele mai citite ziare din Marea Britanie.

Pe lângă ziar, navetistul are mai întotdeauna la el player-ul cu muzică. Nu de puţine ori apar comentarii în ziarele mai sus numite despre „soarta crudă” a navetistului, care în înghesuiala orei de vârf, este supus ba mirosului subraţului unui alt călător, ba muzicii la maxim din căştile altuia, ba paginii din ziarul altuia care îi intră în ochi şi câte şi mai câte.

Întrebând românii navetişti despre cum îşi „omoară” timpul petrecut în transportul în comun, am aflat că şi noi ne-am adaptat foarte bine stilului britanic. Ne informăm, citim ştiri, facem comenzi, aranjăm întâlniri, încercăm să folosim timpul în mod cât mai util. Dar bineînţeles, suita de activităţi în tren, metrou sau autobuz este mult mai largă.

Facebook şi burgeri

„Îmi verific facebook-ul, mail-ul, citesc ştiri pe internet. Telefonul este cel mai util când călătoreşti cu transportul în comun. Am şi tabletă, cu care aş putea să fac aceleaşi lucruri, dar nu o folosesc pentru că nu vreau «să fac reclamă», mai ales seara la întoarcere. Sunt atâtea cazuri de furt, oricând poate să ţi-l smulgă din mâini, înainte să oprească autobuzul în staţie, şi să coboare rapid. Apoi dacă mai prind câte un ziar, îl citesc, dar mai rar le găseşti în autobuz”, ne spune Angela D., care ajunge la lucru cu autobuzul.

În metrou, paleta de activităţi nu include folosirea telefonului sau internetului (deşi recent în câteva staţii centrale s-a introdus semnal wi-fi pe platforme), dar călătorii tot şi-au găsit activităţi. „În metrou citesc, întotdeauna am o carte cu mine în geantă. Dacă am de călătorit între mai multe locuri în ziua aceea, de obicei mănânc «prânzul» pe drum, iau ceva înainte să intru la metrou şi până la destinaţie am timp să mănânc. Am văzut că multă lume mănâncă, şi ai şi de unde alege când vine vorba de mâncarea pe fugă. Poţi cumpăra tot felul de salate gata porţionate, sandvişuri, mâncăruri de-a gata, snacks-uri. Totuşi, mai primeşti şi priviri ciudate când mănânci. Mie nu mi se pare ceva ce nu e politicos să faci. Dar mai sunt şi cei care îşi cumpără meniuri calde de la fast-food. Burgeri, cartofi prăjiţi, tot felul de kebab de la arabi, astea chiar sunt mirositoare şi umplu tot vagonul cu miros de prăjeală. Nu îmi place să îl simt, drept pentru care nici eu nu mănânc asemenea chestii în metrou. Dar n-ai ce să le faci celor care aduc mâncarea asta în metrou”, ne spune Răzvan T., care are cel puţin două ore pe zi pentru a-şi termina lista de lecturi.

——————————————-

„Am văzut oameni care croşetau. Femei, dar şi bărbaţi. O dată, pe „District line”, era un bărbat cu părul lung, negru şi creţ, stătea picior peste picior şi croşeta o vestuţă.”

Angela D.

Somn sau discuţii

Unii dorm de n-au treabă. Obosiţi după o noapte grea sau după o zi de lucru asemenea, bărbaţi şi femei pun capul în mâini, pe bara de susţinere sau câteodată pe umărul celui de lângă, şi se lasă furaţi de somn. „Dorm când vin de la lucru obosit, îmi pun geanta cu scule sub picioare şi încerc să găsesc un loc la margine, unde pot să mă sprijin de geam. În 40 de minute cât durează drumul devin «fresh» şi uite aşa mai am energie şi acasă când ajung, să mai fac una-alta. Numai să găsesc loc, atât îmi trebuie”, ne spune Cătălin C., care lucrează în construcţii. Alţii îşi fac griji: „Mi-e frică să dorm în metrou, deşi de multe ori am fost extrem de obosită şi am mai aţipit câte un minut-două. Mă gândesc tot timpul că pierd staţia la care trebuie să cobor sau că îmi fură cineva geanta. Deşi sunt camerele de supraveghere, nu prea au cum să găsească un hoţ dacă a purtat glugă şi a ştiut să nu stea în vizorul direct al camerei”, spune, pe bună dreptate, Corina P., care foloseşte linia Picadilly.

Dădacei Angela D. i se întâmplă să lege discuţii cu călătorii. „Uneori mai ies cu copilul de care am grijă la diverse treburi zilnice sau la doctor sau la «play-group». Şi pe tren sau autobuz, unii oameni se mai bagă în seamă. Băieţelul pe care îl îngrijesc e tare sociabil, împarte pupici sau face cu mâna dacă cineva se uită la el. Unii răspund şi încep să vorbească cu el, şi apoi cu mine, din politeţe fac şi eu conversaţie. Englezii sunt cei mai prietenoşi, să zic aşa, ei intră în vorbă. Dar sunt şi unii oameni care îşi întorc privirea când copilul le face cu mâna, nu ştiu cum să reacţioneze şi se fac că nu au văzut”, ne povesteşte românca.

trimiteri-sus-4

VIN LA LONDRA, LA MUNCĂ! ZILNIC!

Oraşe-satelit ale Londrei, mai ieftine

Când în România, când în Anglia

Ai vrut la muncă în UK? Iată oraşele în care poţi fi cel mai fericit

trimiteri-jos-4

Machiaj şi modă

O modă mai nouă în metrouri este machiajul. Zeci de femei declară pe forumuri şi în discuţii despre naveta că preferă să îşi pună „masca” în timp ce sunt în drum spre lucru pentru a dormi puţin mai mult dimineaţa. „Machiatul în metrou… nu-mi place. Dar sincer, şi eu am făcut asta. Parcă e puţin ciudat să vezi fetele cum îşi scot ditamai trusele, îşi instalează oglinzi şi bureţi şi pudre şi tot. E un lucru ce ar trebui făcut în privat. Dar uite, când te grăbeşti dimineața e într-adevăr util să poţi să faci asta în metrou. Eu nu folosesc aşa multe lucruri, dar unele din ele salvează cel puţin 20 de minute cu mişcarea asta”, ne spune Corina P., care şi ea îşi mai pudrează nasul în drum spre zona centrală unde lucrează.

Iar pentru cei care şi-au uitat cartea, ziarul, player-ul de muzică sau tableta, naveta tot nu e aşa de rea: „Uneori, când nu am ce altceva să fac, mă uit pur şi simplu la cum sunt îmbrăcaţi oamenii. În Londra fiecare se îmbracă după propria lui modă. Sunt şi mulţi care se îmbracă clasic, oamenii de birou, dar în rest am văzut sute de stiluri şi feluri de a purta ceva, mi se pare foarte interesant să vezi pulsul modei în timp ce călătoreşti. Mergeam mult prin zona Kensington într-o vreme, acolo am văzut atâţia oameni cu stil, într-un fel era ca pe «catwalk»”, ne spune Alexandra A. Moda londoneză este observată şi de alţi călători:

——————————————-

„Lume atât de colorată, de diferită, trenduri care mai de care, şi apoi şi îmbrăcămintea tradiţională a unor etnii, cum sunt femeile musulmane cu «burca», indiencele cu materiale colorate şi multe bijuterii, negresele mai înstărite în port popular în culori ţipătoare şi lanţuri groase de aur şi lista continuă. Cel mai mult îmi plac asiaticele cum se îmbracă. Au un simţ al esteticului diferit de noi europenii, dar atât de rafinat, cu stil, parcă au studiat foarte atent proporţiile şi tot înainte să se îmbrace.”