Nu a avut bilet în tren… Acum are proces!

Articol publicat in sectiunea Diaspora, Justiție / Poliţie, Transport pe data 28 aprilie 2016

London_underground ticket inspectors

O călătorie cu trenul, fără bilet, s-a terminat în faţa judecătorilor pentru o tânără de 25 de ani, care recunoaşte acum că a avut imprudenţa de a se urca într-un tren fără să aibă un tichet valabil pentru călătoria sa în Londra. „Ruşinea”, aşa cum denumeşte chiar românca din Bacău această experienţă, s-a întâmplat în noiembrie anul trecut. Ar fi putut scăpa cu o amendă de 20 de lire, însă a ignorat scrisorile trimise de compania de avocatură care i-a luat în primire cazul, iar de curând a primit o înştiinţare: „Dacă nu plătesc suma de 500 de lire, executorii judecătoreşti pot intra în casă şi pot lua lucruri de această valoare”, ne povesteşte tânăra.

Graba strică treaba…

Luni dimineaţă, aglomerat, în întârziere mare, zeci de persoane în faţa ghişeelor de bilete care erau instalate într-o staţie de tren din sudul Londrei. Aceştia au fost factorii care au determinat-o pe C.M., o tânără de 25 de ani din Bacău, să urce în trenul care se afla deja pe platformă… fără bilet. Nici prin gând nu i-a trecut în acele momente că i se va întâmpla „ruşinea”.

„Chiar nu m-am gândit la nimic rău în acel moment şi ca să fiu sinceră, nu era nici prima dată când mă urcam în tren fără bilet sau fără abonament. E o staţie fără barierele acelea de intrare, aşa că e simplu să poţi ajunge pe platformă… chiar fără a atinge Oyster-ul. Şi ştiu mulţi care fac acest lucru şi români, dar şi englezi… se practică, mai ales în staţiile unde nu există acele bariere. Plus că eram îngrozitor de stresată că voi ajunge târziu la serviciu, aşa că nu am mai aşteptat, mai ales că se formase deja o coadă pe câţiva metri în faţa maşinăriilor de bilete, dar mai ales văzusem trenul pe platformă. Eu merg şase staţii până la destinaţie… ei bine la a doua staţie a apărut în faţa mea, nu ştiu cum şi de unde, un domn cu un aparat în mână care mă ruga politicos să îi arăt biletul. M-au luat toate transpiraţiile şi toate stările posibile. Cred că  faţa mea trecuse prin toate culorile, de la roşu la galben şi mov… m-am făcut că îmi caut Oyster-ul, că nu îl găsesc, că l-am pierdut, că l-am uitat acasă, că mi-a fost furat etc. Dar până la urmă am recunoscut: mă grăbeam, era trenul pe platformă, erau foarte mulţi oameni la ghişeele de bilete, îmi pare rău, asta e! Şi aşa s-a întâmplat RUŞINEA. Nu îmi mai aduc aminte sigur, trăiam prea tare ruşinea, dar cred că mi-a cerut un ID. Oricum, ştiu că am dat numele şi adresa şi mi-a spus că voi primi o scrisoare acasă cu penalizarea. Am lăsat capul în pământ şi nu m-am uitat stânga-dreapta până ce am coborât din tren”, ne spune tânăra despre experienţa sa deloc plăcută.

Bună de plătit… 500 de lire

Ceea ce ar fi putut avea o rezolvare foarte simplă s-a transformat într-o situaţia destul de complicată…

„Am mai locuit la adresa pe care o dădusem iniţial inspectorului din tren doar câteva săptămâni. În tot acest timp, nu am primit nicio scrisoare, nicio înştiinţare. M-am mutat, iar în decembrie, o fostă colegă de casă m-a sunat şi mi-a spus că primisem ceva corespondenţă pe adresa veche. M-am gândit atunci că ar putea fi acea penalizare, aşa că am rugat-o să deschidă scrisorile. Într-adevăr, una din scrisori era de la o agenţie care se ocupă de aceste taxe. Am crezut iniţial că voi avea mai mult de plată, însă suma era de 20 şi ceva de lire. Aşa că m-am mai liniştit… am plecat în vacanţă, apoi am schimbat jobul, am renovat câte ceva prin noua casă şi am uitat complet de toate consecinţele ruşinii. Până de curând, când m-a sunat din nou fosta colegă de casă să îmi spună că e cazul să trec pe acolo, deoarece am primit foarte multe scrisori. Mai precis, un braţ, atât de multe am luat. Printre ele şi vreo patru-cinci înştiinţări… că nu am plătit acea penalizare şi că au trimis cazul în Curte. Chiar şi o ultimă scrisoare în care mă anunţau că procesul s-a derulat în absenţa mea şi că acum trebuie să plătesc 537 de lire, cred că aici sunt incluse şi cheltuielile de judecată. Este o referinţă şi un număr pe una dintre înştiinţări, aşa că trebuie să sun sau cel mai bine ar fi să merg să plătesc amenda… nu e suma foarte-foarte mare, dar am realizat că nu e de joacă. Şi nu în ultimul rând, e destul de neplăcut, chiar urât să treci printr-o astfel de situaţie”, este de părere tânăra de 25 de ani.

Iată ce spune legea britanică

În cazul în care călătoriţi cu trenul fără a avea bilet valabil, puteţi fi penalizat. Suma de penalizare este mai mare decât tariful normal al călătoriei şi trebuie plătită pe loc. În cazul în care acest lucru nu se întâmplă, atunci aţi putea ajunge în faţa judecătorilor cu riscul ca datele dumneavoastră să ajungă pe mâna unor agenţii de colectare a datoriilor. Unele tarife de penalizare nu sunt emise pe unele rute de tren, cum este de exemplu Arriva Trains Wales. În astfel de situaţii, puteţi primi doar un avertisment. Există şi posibilitatea să primiţi o chitanţă cu suma pe care o aveţi de plătit, ca penalizare, în decursul unui timp anume. Mai multe informaţii puteţi citi accesând site-ul http://www.adviceguide.org.uk/england/consumer_e/travel_leisure_and_food_e/consumer_transport_e/consumer_public_transport_e/consumer_trains_e/train_penalty_fares.htm

————————————–

Prins fără bilet

„Imposibilitatea de a prezenta un bilet valabil pe un autobuz atunci când este cerut de un conducător al vehiculului sau de un inspector Public Service Vehicle Regulations este o încălcare a regulamentelor de servicii de automobile publice şi este o infracţiune. Prin urmare, dacă sunteţi prins fără bilet sau cu un bilet incorect pe un autobuz TfL, vi se va emite o penalizare. Neachitarea acesteia ar putea fi urmărită penal. Dacă sunteţi oprit de un inspector TfL şi nu aveţi bilet de călătorie, dar nu se emite o sancţiune, trebuie să vă aşteptaţi ca în decursul unei săptămâni să primiţi o scrisoare de la London Buses în care vi se dă dreptul să spuneţi ce s-a întâmplat, ora şi locul în care aţi fost oprit. Această scrisoare vă va cere să oferiţi orice comentariu legat de această problemă şi va fi însoţită de un plic freepost. Acest lucru vă oferă oportunitatea de a sublinia orice lucru care ar putea fi luat în considerare şi ar fi relevant în rezolvarea cazului. În termen de şase luni, London Buses va lua o decizie în cazul dumneavoastră: începerea urmării penale sau nu. În cazul în care se decide urmărirea penală, veţi primi o citaţie că trebuie să vă prezentaţi într-una din cele patru curţi magistrale de la Londra. O înregistrare a amenzii va fi menţinută de către Curtea Magistraţilor pentru o perioadă de cinci ani.”