PASTELE PRINTRE STRAINI

Articol publicat in sectiunea Poveşti româneşti, Reportajul săptămânii pe data 24 aprilie 2011

Diaspora romaneasca_Pastele printre straini

Prilej de ospat si festinuri culinare pentru unii sau moment cu profunde semnificatii spirituale pentru altii, Pastele este sarbatoarea cea mai importanta a tuturor crestinilor ortodocsi.

In Romania, sarbatoarea Invierii este asociata cu datini unice, oua rosii si mese imbelsugate. Ea mai inseamna primavara, intalnirea cu rude, prieteni, oameni cunoscuti si dragi, dar si apropierea de Biserica si de Divinitate. Este un moment al bucuriei, al deschiderii si al inaltarii sufletului.

Cat din acest minunat spirit festiv se pastreaza insa printre romanii care sarbatoresc Pastele in strainatate? Poarta oare acestia cu ei, departe de tinuturile natale si de cei apropiati, ceva din specificul Pastelui de acasa? Sau cum se simte aceasta mare bucurie a Invierii in bisericile ortodoxe romanesti care au impanzit in ultimii ani taramurile dintre ape ale Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord? Si ce cred preotii romani care slujesc aceste lacasuri de cult despre cea mai mare sarbatoare crestina anuala a romanilor?

 

 

Sarbatori romanesti in tara britanicilor

 

Pastele este cea mai importanta si cea mai veche sarbatoare anuala a crestinilor. Acestia comemoreaza cu acest prilej evenimentul fundamental al Invierii lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, in a treia zi dupa rastignirea sa din Vinerea Mare.

Sarbatoarea dureaza trei zile si incepe, conform deciziei Conciliului de la Niceea din anul 325, in duminica de dupa prima Luna plina a echinoctiului de primavara. Farmecul deosebit al sarbatorilor pascale este dat atat de semnificatia spirituala a momentului, cat si de traditiile pastrate si cultivate cu aceasta ocazie.

Pastele este un moment de implinire sufleteasca si bucurie pe care si romanii din intreaga lume il pretuiesc si il valorifica.

 

Istorie pre-crestina

Pastele a fost sarbatorit pentru intaia data in epoca pre-crestina, in jurul anului 1.400 inainte de Hristos, aflam de pe website-ul crestinortodox.ro. Au existat initial doua traditii antice, una evreiasca si o alta pagana, ambele marcand Invierea, trezirea la viata, fiind asociate cu venirea primaverii. Evreii sarbatoreau Pesach pentru a-si aminti de momentul cand stramosii lor au parasit Egiptul cu ajutorul lui Dumnezeu. Ei trebuiau cu aceasta ocazie sa sacrifice un miel si sa unga tocurile usilor de la case cu sangele animalului.

Sarbatoarea crestina este derivata din Pastele evreiesc peste care s-a suprapus credinta in Invierea lui Iisus Hristos. Sacrificarea mieilor s-a pastrat ca simbol al puritatii, in timp ce retrezirea naturii la viata este asociata in fiecare an cu victoria impotriva mortii pe care crestinii au obtinut-o prin jertfa Mantuitorului.

In prezent, Pastele este sarbatorit in intreaga lume, chiar daca semnificatiile profund spirituale ale momentului sunt uneori estompate de placerile culinare care insotesc traditia sarbatorii.

 

La crestinii ortodocsi…

La romanii crestini ortodocsi, sarbatoarea Pastelui incepe cu Duminica Floriilor, ziua cand se serbeaza intoarcerea lui Hristos in Ierusalim. Incepand cu aceasta zi, oamenii isi pun in ordine casele si gradinile si aduc de la biserica crengute de salcie, ca simbol al vietii si al innoirii. In traditia populara romaneasca, fetele si baietii din sate obisnuiau sa impleteasca mici cununi din ramuri de salcie pe care le lasau sa pluteasca pe albiile raurilor.

O alta zi importanta din Saptamana Mare, premergatoare Duminicii Invierii, este Joia Mare, cand clopotele inceteaza sa mai bata si in gospodarii se vopsesc ouale.

Urmeaza Vinerea Mare, ziua rastignirii lui Hristos, cea mai importanta din perioada postului Pastelui care dureaza sase saptamani. In aceasta zi, romanii obisnuiau sa nu faca niciun fel de lucrari la muncile campului, nu aprindeau focul in soba si nu coceau paine.

Sambata, clopotele bisericilor incep din nou sa bata, conform traditiei crestin-ortodoxe de sarbatorire a Pastelui. Tot in aceasta zi, are loc sfintirea apei, iar seara, oamenii merg la biserica pentru slujba de Inviere, luand lumina de la lumanarile aprinse de preoti. In mod traditional, aceste lumanari sunt purtate de credinciosi fara a fi stinse pana acasa, unde se aprinde o candela.

In Duminica Pastelui, exista la romani obiceiul ciocnirii oualelor vopsite si salutul intre oameni devine „Hristos a Inviat!”, cu raspunsul „Adevarat a Inviat!”. De pe masa traditional romaneasca de Paste nu lipsesc ouale vopsite, friptura de miel si pasca.

 

Traditii englezesti

In limba engleza, Pastele are numele de „Easter”, dupa un cuvant derivat din termenul „eastre” sau „eostre”, care este vechi de 3.000 de ani si denumea luna aprilie in calendarul germanic si o zeita din paganismul anglo-saxon. Si la englezii din zilele noastre, sarbatoarea pascala este anticipata de postul inceput in Miercurea Cenusii (Ash Wednesday), cu o durata de 40 de zile.

Cu o saptamana inainte de Paste, in traditia britanica se celebreaza Duminica frunzelor de palmier (Palm Sunday), o zi echivalenta Floriilor din Romania. In zona rurala englezeasca, celebrarea Invierii lui Hristos gaseste bisericile impodobite cu flori proaspete si casele invaluite de aroma fripturii de iepure si miel, amestecata cu mireasma dulce de martipan. Lacasurile de cult sunt decorate mai ales cu crini albi sau „crinii Fecioarei” (Madonna Lily ori Easter Lily), simboluri consacrate ale puritatii.

Femeile care merg la slujba Pastelui poarta, de multe ori, traditionalele „easter bonnets”, palarii impodobite cu o multitudine de flori. Si, potrivit unui ritual stravechi, oua de ciocolata si dulciuri sunt ascunse in iarba, prin gradini, pentru a fi descoperite, dupa cautari, de catre cei mici. Lor li se spune ca acestea au fost lasate de iepurasul de Paste (Easter Bunny).

Bucataria englezeasca contine cateva retete specifice pentru celebrarea Invierii lui Hristos. Chiflele fierbinti ornamentate cu o cruce (Hot Cross Buns) simbolizeaza crucea pe care a fost rastignit Iisus si pot fi mancate in Vinerea Mare.

Friptura de miel reprezinta felul de mancare favorit pentru Duminica de Paste. Ca desert traditional, se serveste tortul Simnel (Simnel cake), decorat cu 11 bomboane sferice de martipan, reprezentand cei 11 discipoli credinciosi ai lui Iisus.

 

 

De Inviere, la biserica din Fleet Street

 

O comunitate ortodoxa de romani sarbatorea Pastele la Londra inca din anii `80 ai secolului trecut. Preotul Siviu Petre Pufulete a trait in capitala Marii Britanii din acea vreme si stie cum s-a ajuns ca intr-o biserica din plin centrul metropolei de pe Tamisa sa asiste la slujba de Inviere mii de romani. „Si in urma cu peste 20 de ani, aici veneau in Noaptea Invierii cateva sute de romani, dar acum se apreciaza ca numarul enoriasilor prezenti cu aceasta ocazie a ajuns la patru sau chiar cinci mii”, sustine parintele Pufulete.

 

Aproape 50 de ani de istorie

Romanii din Londra au putut participa la prima Sfanta Liturghie duminicala in biserica anglicana St. Dunstan’s in the West in 1964, ca urmare a unei intelegeri intre patriarhul Iustinian al Romaniei si episcopul Londrei, respectiv arhiepiscopul de Cantebury. Cladirea se afla in City of London, pe o strada celebra, Fleet Street, unde isi aveau sediile, pana in urma cu trei decenii, toate marile asociatii de presa si redactiile cotidienelor londoneze. Acest eveniment a fundamentat o prima relatie de apropiere intre Biserica Ortodoxa Romana si cea Anglicana. A fost, de asemenea, un prim pas in infaptuirea unui vis exprimat de dr. Geoffrey Fisher, fost arhiepiscop de Cantebury, care-si dorea sa transforme biserica anglicana St. Dunstan’s in the West intr-un prim loc de intalnire al bisericilor din estul si vestul continentului european. Intentia sa a devenit realitate in 1965 cand, cu ocazia vizitei patriarhului Iustinian al Bisericii Ortodoxe Romane s-a oficiat Sfanta Liturghie Ortodoxa in biserica anglicana.

In prezent, in biserica anglicana functioneaza parohia ortodoxa a romanilor din Londra cu hramul Sfantului Mare Mucenic Gheorghe. Aceasta a fost, pana in 2008, singura biserica a romanilor ortodocsi din capitala Marii Britanii.

 

De la sute la mii de romani

„Din anii `80, de cand ma aflu la Londra, in Noaptea Invierii erau prezenti in aceasta biserica circa 500 de romani. Comunitatea romaneasca din Marea Britanie era foarte mica la acea vreme, comparativ cu altele, cum era, de exemplu, cea germana, cu mult mai numeroasa. Eram preotul uneia dintre cele mai mici comunitati prezente in aceasta metropola”, isi aminteste parintele Petre Silviu Pufulete.

Prezenta romaneasca in Londra a inceput sa creasca simtitor in anii `90 si a ajuns numeroasa dupa 1 ianuarie 2007, data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.

„Ca proprietate, Biserica St. Dunstan’s este a Bisericii Anglicane, dar a fost inchiriata si este folosita acum aproape in exclusivitate de Biserica Ortodoxa Romana.

Intr-o duminica obisnuita, biserica devine neincapatoare, fiind prezenti 5-600 de credinciosi. La sarbatoarea Pastelui insa, participa 3-4.000 de romani. Este o mare de oameni si este necesara asistenta politiei metropolitane londoneze ca sa ne putem desfasura activitatea”, adauga parintele Pufulete.

 

In biserica si in afara acesteia

Sarbatoarea pascala, asa cum se desfasoara ea in interiorul primei biserici ortodoxe romane din Regatul Unit, nu este cu nimic diferita fata de cea din Romania. „Eu, ca preot, nu resimt niciun fel de diferenta. Slujbele noastre sunt identice cu cele din bisericile din Romania. Problema este doar la nivelul privat al sarbatorii. Cand vine vorba de mediul familial, atunci, intr-adevar, strainatatea nu asigura aceleasi oportunitati. Sarbatoarea Pastelui in Romania ofera, din acest punct de vedere, alte posibilitati”, explica parintele Petre Silviu Pufulete.

In opinia sa, oamenii nu sunt atrasi la Biserica Ortodoxa Romana din Fleet Street doar de arhitectura sau de pozitionarea bisericii in centrul Londrei. Exista aici toate elementele fundamentale necesare pentru existenta unei biserici ortodoxe. Iar problemele romanilor din Londra sunt problemele comunitatilor de romani de pretutindeni din Europa, in opinia acestuia.

„In aceasta situatie, biserica devine, pe langa centru de rugaciune, si un centru romanesc, de intalnire, cu un pronuntat rol social, in sensul real al cuvantului. Este, de fapt, singurul loc important unde se intalnesc romanii, ortodocsi, bineinteles. Misiunea preotului ortodox este mai adevarata si mai completa peste hotare, pentru ca ea presupune nu numai o interventie spirituala, ci si o implicare in problemele materiale, lumesti ale enoriasilor. Cand ma refer la romani ortodocsi, trebuie inteles ca este vorba de 90% dintre romani, procent care este valabil si in comunitatea romaneasca din Londra”, mai precizeaza parintele Pufulete.

 

————————————–

Biserici Ortodoxe Romanesti in Marea Britanie

 

ABERDEEN (Scotia)

Parohia Sfintii Parinti Ioachim si Ana

35 Midstocket Road, AB15 5JL

www.bisericaortodoxaromanascotia.org.uk

Pr. Gabriel Hlade

 

BALLYMENA (Irlanda de Nord)

Parohia Sfantul Ioan Teologul

All Saints, 4 Broughshane Road, BT43 7DX, Ballymena

Pr. Cornel Clepea

 

BELFAST (Irlanda de Nord)

Misiune

Slujbele se tin la The Antiochian Orthodox Church of St. Ignatius, The Collins Room, Building Corner of Antrim Road and Cliftonville Road, Belfast

Pr. Cornel Clepea

 

BIRMINGHAM

Parohia Sfantul Apostol Andrei

St. Francis Hall, University of Birmingham Chaplaincy, Opposite no 100, Edgbaston Park Road, Birmingham, B15 2UD

Pr. Mihai-Razvan Novacovschi

Diacon Paul Loghin

 

BOSTON

Parohia Nasterea Maicii Domnului

St. John’s Church, 4 Station Road East, NG31 6HX Grantham, Lincolnshire

Pr. Dumitru Catarig

 

BRISTOL

Parohie in formare

University Road, Bristol, BS8 1SP

Pr. Sorin Chirila

 

CAMBRIDGE

Parohia Sfantul Apostol Ioan

Pr. Aurel Dumitru Radulet

 

CARDIFF (Tara Galilor)

Parohia Tuturor Sfintilor si a Sf. Arhidiacon Stefan

Church of St. Dyfrig and St. Samson (Church of Wales) Pentre Gardens Cardiff, CF11 6QX

Pr. Sorin Chirila

 

EDINBURGH (Scotia)

Parohie in formare

Chapel of St. Andrew, 2 Meadow Lane, Edinburgh, EH8 9NR

Pr. Marcel Oprisan

 

GLASGOW (Scotia)

Parohia Intampinarea Domnului

Shettleston Old Parish Church, 111 Killin Street, Glasgow, G32 9AH

www.bisericaortodoxaromanascotia.org.uk

Pr. Marcel Oprisan

 

LEEDS

Parohia Sfantul Macarie cel Mare

Saint Michael and All Angels Church, Lawns Lane, Farnley, Leeds, LS12 5ET, West

www.sfmacarie.org

Pr. Constantin Popescu

Diacon Ciprian Badin

 

LIVERPOOL

Parohia Sfantul Cuvios Paisie de la Neamt

Old Churchard Street, Liverpool, L2 8TZ

Pr. Dan Petru Ghindea

 

LONDRA

Parohia Sfantul Gheorghe

St. Dunstan’s in the West, 186 Fleet Street, London, EC4A 2AE

Pr. Silviu Petre Pufulete

Pr. Eugen Darie 

 

Parohia Pogorarea Sfantului Duh

S. Andrew, 28, Old Church Lane, Kingsbury, London, NW9 8RZ

Pr. Ioan Sarpe

 

NORTHAMPTON

Parohia Intrarea in Biserica a Maicii Domnului

Church St. Michael and All Angels, Perry Street, NN1 4HL

Pr. Florin Simionca

 

NORWICH

Parohia Sfanta Mc. Filoteia si Sfantul Cuvios Beda

St. Clements Church, Colegate, Norwich NR3 1HZ

Pr. Liviu Barbu

 

NOTTINGHAM

Parohia Sf. Apostoli Petru si Pavel

Biserica Sfantul Ciprian al Cartaginei, Lancaster Road, Carlton, Nottingham, NG3 7AN

www.romanianparish.com

Pr. Dan Petru Ghindea

 

POOLE

Parohia Sfantul Voievod Stefan cel Mare

Stephan the Great Church, Florence Road, Poole, BH149JG

Pr. Ioan Fodor

Sursa: www.mitropolia.eu/ro

————————————

 

Pagina 1 din 2:Pagina următoare

Autor articol: Marcel Istrate

Comentarii

Spune-ti si tu parerea!